Feeling lost? No worries, Futurekitchens rebranded to Winning!!

Over waarom we kiezen? niet om bij te dragen aan de Coronacrisis. Wat we van plan waren te doen en waarom we verdubbelen.

Het leven was goed

Na jaren te hebben doorgebracht problemen oplossen voor mensen die in de eerste plaats geen problemen hebben, 3 maanden geleden hebben we Equilibrium Ventures opgericht met als enig doel existentiële bedreigingen aan te pakken. Wij vinden dat deze bedreigingen moeten worden gezien als kansen en inspiratie voor een nieuw soort zaken.

Als de focus van ons eerste model onder het evenwicht hebben we gekozen voor: voedselverlies; een top 3 aanjager van klimaatverandering ook wel aangeduid als "Het domste probleem ter wereld.”

Toekomstige Keukens pakt dat probleem aan door overgeproduceerde groenten en fruit om te zetten in gezonde maar gemakkelijke soepen, babyvoeding en sauzen, wat neerkomt op een totale markt van ~200 miljard dollar. De afgelopen 3 maanden hebben we dag en nacht gewerkt, (twijfelachtige) experimenten uitvoeren met droogtechnieken, ons leven riskeren in experimentele proefsessies en pilot-deals ondertekenen om een Minimum Viable Product in de buik van klanten te krijgen ASAP Life was goed.

En toen sloeg het virus toe

En toen sloeg het virus toe … en toen gingen er 2 weken voorbij … en toen drong de ernst ervan tot ons door. Onze kantoorcampus werd erg beperkt, de geplande pilot werd triviaal gemaakt, het vooruitzicht van een normale risicovolle startup in een vroeg stadium leek een walk-in-the-park vergeleken met waar we nu allemaal mee te maken hadden...

Rusteloze ondernemers zijn, we hebben bijgevolg de volgende 7 dagen en nachten besteed aan het doorploegen van al het beschikbare onderzoek en geloofwaardige voorspellingen in een zee van ongelofelijkheid, op zoek naar de best mogelijke manier om bij te dragen.

Moeten we de soeppropositie omzetten in een die levert? noodvoedselpakketten met een lange houdbaarheid? Moeten we het publiek een manier bieden om? onze zorgmedewerkers steunen? Moeten we het soepmodel helemaal pauzeren en een kickstart geven? een model dat zich specifiek op Corona richt?

We gingen de cirkel rond om te concluderen dat de beste manier voor ons om bij te dragen is: om ons te blijven focussen op waar we 3 maanden geleden mee begonnen zijn. (Hoewel enigszins aangepast.)

COVID19 als de ultieme bewustmakingscampagne voor de pandemische dreiging

De lijst met existentiële bedreigingen – dat is het evenwicht bestaansreden – heeft meegespeeld het falen om pandemische dreigingen te beheersen geruime tijd. Naast technologische ontwrichting, nucleaire holocaust, opwarming van de aarde en andere zondagmiddagwandelingen. Die hebben allemaal hun eigen kleine bewustmakingscampagnes gehad in de recente geschiedenis, maar toch nooit hebben ze prioriteit gekregen zoals we nu prioriteit geven aan de strijd tegen Corona, natuurlijk geen verrassing.

Op een zeer morbide manier, dit is goed nieuws voor de pandemische dreiging net als de baanbrekende innovatie die wordt voortgebracht door ~4B connected, computerondersteunde hersenen, zal dat niet teleurstellen, en evenmin zal de hoeveelheid middelen die in de komende jaren aan deze dreiging zal worden toegewezen, teleurstellen.

We moeten echter voorkomen dat we meer van deze campagnes krijgen die Golden Cannes Lions waardig zijn en kan het zich niet veroorloven om de focus op de andere domeinen te verliezen op die lijst! 

Aan iedereen die aan deze onderwerpen werkt, zou ik jullie allemaal willen aansporen om ermee door te gaan en de focus niet verliezen. En voor mensen die – midden in deze crisis – beseffen dat ze aan zinvollere dingen zouden kunnen werken, BESCHOUWEN DIT JE ROEPEN. Er is een overvloed aan interessante oorzaken om uit te kiezen en hoewel het aantal groeit, zijn we nog steeds kleine vissen in de uitgestrekte oceaan van de reguliere business.

verdubbelen

Onzekerheid is niet alleen hinderlijk waar startup-oprichters niet omheen kunnen, het is een integraal onderdeel van wat startups in staat stelt succesvol te zijn.
– Jerry Neumann, oprichter van Neu Venture Capital

Dus hoe gaan we om met de komende weken en maanden? Welnu, we hebben de meest risicovolle aannames in ons bedrijfsmodel opnieuw beoordeeld, uitgezocht welke geplande experimenten nog steeds bestaan ondanks het virus en opnieuw ontworpen experimenten die waren verbroken.

Met als resultaat: 3 dingen die we anders gaan doen:

  • Direct naar consumentenverpakkingen in plaats van kantoordispensers

We hadden gepland om voor 3 bedrijven een B2B-pilot te doen voor een periode van 3 maanden, startend op 1 mei, met soep(poeder)dispensers op de kantoren. Om voor de hand liggende redenen zou dit niet erg slim zijn, dus hebben we besloten om de in-office pilot uit te stellen en in plaats daarvan een B2B2C-pilot te doen, in plaats daarvan soeppakketten naar de huizen van de werknemers sturen.

  • Verdubbeling van de inkoop van ingrediënten

Het hele idee achter Future Kitchens is om alleen (goede) ingrediënten te gebruiken die – om wat voor reden dan ook – niet aansluiten bij de vraag. Hoewel supermarkten momenteel overvol zijn, blijkt uit ons onderzoek van de afgelopen dagen dat deze crisis zal een aantal ongebruikelijke overtollige groenten- en fruitstromen voortbrengen. We zullen proberen deze stromen te benutten en - binnen onze mogelijkheden - te redden wat er te redden valt. Hiervoor hebben we ook een pitch ingediend bij een “Oproep voor overtollige producten tijdens de Corona-crisis", gepubliceerd op Starthubs.co.

  • Verdubbeling van backend-ontwikkeling

Met zowel soft- als hardwarecomponenten is het backend-gedeelte van de visie verreweg de meest uitdagende. We waren aanvankelijk van plan om eerst de frontend volledig te valideren en pas daarna naar de backend te springen - waarbij we ons model sequentieel minder riskeerden - maar gezien de huidige kansen op de arbeidsmarkt, hebben we besloten om de frontend en backend parallel te verminderen en backend-talent in te huren ( vacature te publiceren).

COVID19 versterkte het idee dat waar we aan werken, ertoe doet. Dat – in de hel of hoog water – we onze focus houden. Zonder schuldgevoel of spijt maar met diep medeleven met iedereen die is zichzelf in de strijd werpend, blijven we doen wat we van plan waren te doen. En jij? Wat is jouw probleem de moeite waard om op te lossen?

nl_NLNL